2013. február 24., vasárnap

Sült csirke kölessel és diós-cékla salátával



Mostanában sokat foglalkoztat, hogy egészségesebben kellene étkeznünk, de sajnos a pénztárcánk nem igazán engedi. Meg 1-2 főre talán egyszerűbb, de én legtöbbször 5-6-7 főre főzök. Azért próbálkozom. Így akadtam rá tegnap a nagy bevásárlásnál a kölesre. Még soha nem ettem kölest. Tudtam, hogy az egészséges konyhából kihagyhatatlan. 
Még pedig ezért: A gabonafélék közül a köles élettani hatásai kivételesek. Nagyon magas a rosttartalma és könnyen emészthető, ezért tisztító, salaktalanító hatású. A magas rosttartalma elősegíti a normál bélműködést, annak megfelelő ritmusát, segíti a teltségérzet kialakulását. Fogyasztása böjtöléskor is (éppen tisztító hatása miatt) ajánlott. A gabonafélék közül a köles kifejezetten lúgosít. Jótékonyan hat a kötőszövet állapotára, rugalmassá, fényessé teszi a bőrt, kedvezően hat a haj, a körmök és a fogak, a szem állapotára. Tehát tessék mindenkinek, kicsiknek és nagyoknak is kölest enni, főleg tél elején, amikor fel kell turbózni a szervezetünket.

Kicsit utána néztem, hogy mi mindent is lehet belőle készíteni. Hát nagyon meglepődtem olyan sokfélét találtam!
Egy doboz Szarvasi kölest vettem, ami 2 ­­*125gr zacskós kölest tartalmazott. Ebből az egyiket gondoltam a mai sült csirkéhez köretnek.
Előírás szerint sós vízbe tettem a zacskót és 20 perc alatt puhára főztem.
Pici vajat olvasztottam és egy kis fej hagymát dinszteltem, pirospaprikát szórtam rá és ebbe forgattam bele a főtt kölest. Finom, kásás jellegű köret lett,  jobb mint amire számítottam.
Bár sejtettem, hogy annyira rossz nem lehet, mert a belőle készült ételek fotóit nézegetve, szinte bármelyiket megkóstoltam volna olyan gusztusosak voltak.
A sült csirkét gondolom nem kell részleteznem. És hogy még egészségesebb legyen, diós-céklasalátát csináltam hozzá. Hát olyan jól esett a mai ebéd, hogy holnapra tele lesz hólyaggal a szám.


Diós-céklasaláta (6 főre)

1 kg cékla
10 dkg dióbél
1 dl borecet
4 gerezd fokhagyma
1 mk. őrölt bors
Só, cukor ízlés szerint

A főtt céklát apró darabokra vágni, a dióbelet apróra törni, fokhagymát összezúzni.
A borecetet kevés vízzel hígítani, sóval, cukorral ízesíteni és fölforralni.
Céklát, diót, fokhagymát összekeverni és ráönteni a forró levet.
Egy nappal előtte érdemes elkészíteni. Finom, ezért érdemes többet is készíteni, mert lezárva egy üvegben a hűtőszekrényben sokáig eláll.


A cékla nagy mennyiségben tartalmaz jó vízkötő képességű pektint.
A cékla kiváló vérképző, és jól szabályozza a máj anyagcsere folyamatait. Egyes vizsgálatok szerint megakadályozza a daganatos sejtek szaporodását is.
Számos vizsgálat bebizonyította, hogy a céklalé segít a vörösvérsejtek regenerálásában és szaporodásában, ezért bizonyos helyeken kiegészítő gyógymódként ajánlják vérszegénység esetén. A cékla, A, B1, B2 és C- vitamint tartalmaz, ásványi anyagok közül pedig folsavat, foszfort, ként, nátriumot, káliumot valamint magnéziumot. Jelentős szerepe van a méregtelenítésben, és egyensúlyban tartja a szervezet sav-bázis egyensúlyát. Rendszeres fogyasztásával közérzetünk javulhat. A céklában található cukor könnyen hasznosítható, így gyors energiaforrást jelenthet a szervezetnek, és várandós anyák is bátran fogyaszthatják. A szervezet a zöldségek közül a céklából tudja kinyerni a legtöbb vasat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése