2011. július 19., kedd

Uborka és vegyes savanyúság hidegen


Nem vagyunk egy savanyúságos család, de azért minden évben elkap a hév az eltevésére.
Anyukám buzdít is erre lelkesen. Ő rengeteget eltesz és folyamatosan mondja, hogy ott a sok uborka tegyem el. Valamennyi van a kertben is, de a javát tőle hoztuk-kaptuk.
Idén annyit változtattam, hogy míg máskor „meleg” uborkalét és dunsztot használok, addig idén kizárólag hidegen tettem el. Kevesebb a macera vele. Remélem beválik, mert szeretnék ennél maradni.
A sokadik üvegnél tartok, de ma mikor a vegyes savanyúság készült, azt mondtam a lányokkal együtt, hogy az idén elég volt. Uborkát látni sem akarunk már. Épp jött az Anyu és gyorsan közöltük is vele, hogy ajándékozza most már másnak, nekünk nem kell.

kb. 3 kg uborka (mérettől is függ)
2,5 l víz
2 dl 20 %-os ecet
3 ek. só
10 ek. cukor
2 mk. borkén
kapor
egész bors
babérlevél
koriandermag
mustármag

A vizet, sót, cukrot, borként, ecetet összekevertem. Az uborkát üvegbe téve rászórtam az ízlés szerinti mennyiségű magokat (én 15-20 db-t és 5-6 babérlevelet használtam egy kisebb csokor kaporlevél társaságában) majd felöntöttem a lével. Lezártam, konyharuhával letakartam. Másnap vittem a polcra.
A fel nem használt levet üvegben félretettem a következő alkalomra.  


A vegyes savanyúságot is így raktam el hidegen. Nem így terveztem, hanem 24 óra állás után akartam üvegbe tenni, de Anyukám ismét szólt, hogy csináljam csak így. Sokszor van igaza, ezért jó kislány módjára hallgatok rá. (Remélem még sokáig lehetek  kislány, neki….) 
Az összes hozzávalót mosva és reszelve egy nagy fazékba raktuk. Először egy kisebb marék sóval összekevertük és kb.2 órát hagytuk állni. Majd tettem rá koriander és mustármagot és avval is összekevertem. Sokat nem, nehogy minden falatnál magra harapjunk, de azért kell bele.


Ezután szépen rétegezve elkezdtem üvegbe tenni. Az üveget 1/3-ig töltöttem, majd tettem rá 1 babérlevelet és öntöttem rá pici levet. Jól megnyomkodtam és folytattam. A tetején már csak lé legyen. Lezártam az üvegeket. Holnap teszem a polcra.
Ebből a mennyiségből 6 db 1,7 l-es üveg telt meg.

1,5 kg fehér káposzta
1,4 kg lila káposzta
2 kg uborka
1 kg hagyma
60 dkg sárgarépa

Savanyúságlé:
4,5 l víz
4 dl 20 %-os ecet
6 ek. só
25 ek. cukor
4 mk. borkén
2 mk. szalicil


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése